torsdag 18. oktober 2012

Foccacia brød - stor langpanne



For noen dager siden prøvde jeg med på å lage foccacia brød for første gang. Foccacia brød smaker fantastisk godt og er enkelt å lage, men du trenger god tid når du skal lage det. Jeg serverte det til kyllingsuppe (oppskrift finner du her) . Du kan også serveres til blant annet pastaretter, tapas og grillmat. Det som er et stort pluss med brødet er at du kan fryse det ned og servere det ved en senere anledning.





Oppskrift:


50 gr tørrgjær
1 l. vann
6 ss olivenolje
2 l. hvetemel
1 ts salt
1 ts sukker

olivenolje
flaksalt
frisk eller tørket rosmarin
sorte oliven
soltørkede tomater


Fremgangsmåte:

Hvetemel, gjær,salt og sukker blandes. Tilfør lunkent vann. Blandes sammen. Olivenoljen tilsettes helt til slutt.

Dekk bollen til med plastfilm og sett til heving i 30-40 min. Deigen skal bli dobbelt så stor.

Deigen helles i en smurt langpanne. Etterheves i 30 min.

Prikk hull i deigen med en gaffel. Hell over olivenolje og dryss over flaksalt, rosmarin, sorte oliven og soltørkede tomater.

Stekes på nederste rille på 225 grader i 30-40 min. Avkjøles på rist.

Brødet egner seg ypperlig til å fryses ned. Når du skal bruke det, tines brødet før det varmes i 3-5 min. på 200 grader i varmluftsovn.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar